Vellykket lansering av det nye Byggmontasjefaget
Tretti byggmontører skal ta fagbrev i det nye Byggmontasjefaget.
Den 7. september møtte tretti byggmontører til historiens første klasse i Byggmontasjefaget på Næringslivets Hus i Oslo.
Tretti byggmontører skal ta fagbrev i det nye Byggmontasjefaget.
Den 7. september møtte tretti byggmontører til historiens første klasse i Byggmontasjefaget på Næringslivets Hus i Oslo.
Disse skal over en periode på tre måneder ta fagbrev i det nye Byggmontasjefaget. Klassen består av et likt antall representanter fra treindustrien, stålindustrien og betongindustrien.
Faget har blitt til som et samarbeid mellom Moelven, Norsk Stålforbund og Betong Norge. Samt mange av medlemmene, Fellesforbundet, Byggenæringens Landsforening og Norsk Industri. Utdanningsdirektoratet har bevilget nær to millioner kroner til arbeidet med læremidler.
Arbeidet som utføres på byggeplass er stort sett montasje av bæresystemer som er produsert i fabrikk. Men de som har jobbet med å montere dette over mange år, har ikke fagbrev i byggmontasjefaget. Dette ønsket Betong Norge, Moelven og Norsk Stålforbund å gjøre noe med. Ideen om et fag for byggmontasje startet i 2005, og i 2012 fikk de støtte fra Fellesforbundet. Ballen begynte å rulle og etter hvert fikk de satt ned en arbeidsgruppe i Utdanningsdirektoratet som ga det nye faget innhold. Faget ble godkjent av Kunnskapsdepartementet i 2022 og i dag kunne man endelig ønske de første elevene velkommen.
Daglig leder i Betong Norge, John-Erik Reiersen, har jobbet over mange år med å realisere Byggmontasjefaget og er glad for å endelig kunne lansere faget og ta imot de første elevene.
- Med Byggmontasjefaget skal vi øke andel medarbeidere på byggeplassen med fagbrev. Dette gir økt kompetanse og er en viktig del av fagutvikling og seriøsitetsarbeid. Slik kan vi sikre at utdanningssystemet går mer i takt med det som faktisk skjer på byggeplassen når man bygger industrielt, sier Reiersen.
Det har vært stor interesse for faget med fulltegnet kurs og ventelister. Neste mål er å få faget inn i videregående opplæring og etablere det i flest mulig fylker.